Elektrisch rijden voor de consument

Verschil in aanschaf:

  • Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Ondanks de forse prijsdalingen van de afgelopen jaren bestaat dit grote prijsverschil nog steeds. De restwaarde van een elektrische auto is bovendien ook nog onzeker. In de toekomst verwachten we echter wel een grotere vraag naar gebruikte elektrische auto’s. Hierdoor zullen de nieuwprijzen fors gaan dalen, waardoor de restwaarde weer zal verbeteren.

Elektrische auto in gebruik:

  • Om te komen tot een goede financiële afweging, moet je naast de aanschafprijs van een elektrische auto ook gaan kijken naar de totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur van het voertuig. Een elektrische auto heeft namelijk ook financiele voordelen ten opzichte van een reguliere brandstofauto.
  • Zo kent de elektrische auto lagere brandstof / energie kosten.
  • Een elektrische auto vergt bovendien ook minder onderhoud.
    (minder bewegende delen en dus minder slijtage)
  • Ook profiteren eigenaren van elektrische auto’s van (tijdelijke) fiscale voordelen; lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en een lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen).

Dalende prijzen:

  • De prijsdaling van de afgelopen jaren, om een elektrisch voertuig aan te schaffen, zet de komende jaren geleidelijk zo door. In vergelijking met reguliere brandstofauto’s wordt de elektrische auto nog niet zo massaal geproduceerd dat er een significante prijsdaling ontstaat. Maar de batterijen die gebruikt worden kosten de laatste jaren steeds minder en worden naar verwachting steeds goedkoper. In tegenstelling tot reguliere brandstofauto’s zou een aankomende generatie Elektrische Voertuigen wel eens beter én voordeliger kunnen zijn.

Lagere energiekosten:

  • Prijzen van benzine, diesel en elektriciteit laten zich lastig voorspellen. Dan maken we wel de vergelijking met de elektriciteitsprijs van openbare laadpunten. De gebruikskosten van openbare laadpunten en snelladers zijn namelijk de afgelopen jaar fors gestegen. De energiekosten thuis zijn nagenoeg gelijk gebleven. Door de toegenomen laadkosten bij openbare laadpunten, is het prijsverschil in van rijden op elektriciteit die van rijden op fossiele brandstof niet groot genoeg.
  • Het kan financieel wel interessant zijn om zelf energie te gaan opwekken. Via een coöperatie of met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen. Bovendien wordt het in de toekomst wellicht mogelijk om stroom terug te verkopen aan de energiemaatschappijen. Ook die uit het batterijpakket van je elektrische auto!
  • Heb je de mogelijkheid om thuis of op het werk de auto op te laden, dan kost rijden op stroom grofweg nog maar de helft van rijden op reguliere brandstof. Ben je wel volledig afhankelijk van openbare laadpunten, dan valt er helaas financieel nog weinig voordeel te behalen.

Minder onderhoud:

  • Een elektrische auto heeft minder bewegende delen. Dus ook minder onderdelen die slijten. Bovendien is er bij een elektrisch voertuig minder behoefte aan regulier onderhoud. Dat betekend niet zo vaak naar de garage als met een brandtof voertuig. De banden vormen de enige uitzondering in minder onderhoud. Vanwege het hoge motorkoppel en het forse gewicht van een elektrische auto moeten die juist eerder worden vervangen.

Fiscale voordelen:

  • Om de aanschaf te stimuleren, gelden er tot 2021 de volgende belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s:
    • Geen aanschafbelasting (BPM)
    • Geen wegenbelasting (MRB).
    • Lage bijtelling van 4% per jaar (vanaf 2019 geldt dit percentage tot een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro).

Occasions:

  • Vanaf 2017 komen de eerste grote aantallen elektrische auto’s uit de lease. Voor een groot deel heeft de afschrijving plaatsgevonden. Daardoor verschillen de rijzen niet veel van een vergelijkbaar model op benzine of diesel. De voordelen bovengenoemd kunnen hier in de komende jaren van gebruik leiden tot een groot voordeel.