Hoe maak ik een goede foto?
Foto’s vanuit alle hoeken;
Maak foto’s vanuit alle mogelijke hoeken zodat de potentiële koper het product goed kan beoordelen. Heb je last van de zon, dan kun je een proberen een flitser te gebruiken om het weerspiegelende effect te verminderen. Natuurlijk fotografeer je geen product dat vies is, maar wel schoon.
De Omgeving en achtergrond;
Bij het maken van foto’s wil je de focus houden op jouw product en mensen niet door de achtergrond of omgeving zich te laten afleiden. Zorg er daarom voor dat je, je product eerst op een juiste ruimtelijke plek plaatst.
Het licht in de rug;
Zorg ervoor dat je de zon of het licht vooral in de rug hebt. Draai zo nodig het product om zodat je hem van de andere kant kunt fotograferen, zonder dat je tegen het licht in fotografeert.
Bij een auto of boot denk aan het Interieur, erg belangrijk;
Het interieur vinden mensen erg belangrijk. Laat zien hoe het dashboard, het stuur, de versnellingspook, en vooral de bekleding eruit zien. Dit zegt veel over de staat van de auto of boot. Ook slijtageplekken of vlekken in de bekleding kun je het beste wel op de foto zetten. Zo voorkom je onaangename verrassingen voor de koper, en ben je eerlijk bij de verkoop. Mensen kunnen dan zelf besluiten of ze het waard vinden om de auto of boot te komen bezichtigen. Zo verdoe je hun tijd niet, en die van jezelf.
Kofferbak altijd belangrijk;
De kofferruimte of opslagruimte is voor veel mensen ook belangrijk. Zorg voordat je een foto neemt, dat deze ruimte ook netjes schoon is en dat alle persoonlijke spullen eruit zijn gehaald.
In beeld brengen van Kilometerstand;
De kilometerstand moet je natuurlijk al in de advertentietekst vermelden, maar mensen zien ook graag dat het daadwerkelijk zo is. Cijfers op een foto zeggen meer dan woorden, en bevestigen je verhaal.
Vergeet niet de extra pluspunten;
Alle bijzonderheden en extra’s zijn ook slim om op foto te zetten. Denk hierbij aan speciale bekleding, een navigatiesysteem, radio-installatie, mooie sportvelgen, of nieuwe banden enz.
De bewijsstukken;
Het onderhoudsboekje, de sleutels, de reparatiefacturen, en eventueel het NAP bewijs zien mensen ook graag terug tussen de foto’s. Dit geeft namelijk een betrouwbaar beeld.
Meer foto’s voor een beter beeld;
Probeer elk deel van het product zo netjes en duidelijk mogelijk in beeld te brengen. Één foto meer kan al een duidelijk verschil aangeven voor de koper. Een beter beeld schept meer vertrouwen en interesse. Ook zal je product beter worden herinnert en als vergelijkingsmateriaal gebruikt worden bij een verdere zoektocht.